NINETIES ON REPEAT

Lassan már szállóigévé valik, hogy a divat 2o évenként ismétli önmagát, és ennek fényében gradróbjaink kincseit is szívesen tesszük félre a jövő divattrendjeire várva. Ez az állítás már évtizedek óta érvényben van, és divattervezők, azok vásárlói, és még a kevésbé divatorientált emberek is tudatosan igazodnak ehhez a már jónéhányszor beigazolódott állításhoz. Néhány éve még dübörgött a 8o-as évek-láz, annak divattrendjeivel együtt, gondolok itt a szégyenteljes neon színekre, a szakadt farmerokra és a hajban ágaskodó masnikra. Persze ennek hatása még most is javában érződik, de a a legújabb kollekciókban már a 9o-es évek nosztalgikus részletei is meg-meg jelennek, irányt adva a következő évek trendjeihez.

De mi is lehet az oka a divat ezen örökös körforgásának? Ha személyes véleményemre vagytok kiváncsiak, szerintem a nosztalgia érzés nagyban közrejátszik a jelenség kialakulásánál. Mikor az ember gyerek, a szülei öltözködését és stílusát figyeli, tőlük tanul, mint tulajdonképpen az élet minden más területén. 2o évvel később, fiatal korban az ember nagyon szívesen gondol vissza ezekre az időkre, és a szüleitől és más felnőttektől tanultakat a külseje alakításában is kamatoztatni tudja. Nem mondom azt, hogy egy az egyben olyan cuccokba kell öltözni, mint amit szüleink hordtak, mert egy baggy jeans azért elég para lenne, de szerintem azért érdemes fellapozni a családi albumot egy kis inspirációért, főleg ha szeretjük a hétköznapokon a divatdiktátor szerepét játszani. A stílusismétlődés másik magyarázatához már egy kisebb közvéleménykutatás árán jutottam el, hiszen rengeteg ismerősöm véleményét kértem ki az elmúlt napokban ehhez a bejegyzéshez (látjátok milyen szorgos kis blogger vagyok?). A legnépszerűbb magyarázat a következő: Az emberi szervezet úgy van beállítva, hogy ennyi idő után igényel egy nagyobb mértékű változást a divat terén, ugyanazon az alapon, mint ahogy ahogy az ízlés 7 évenkénti változását jegyzik. Az embernek nagyjából ennyi idő után lesz elege az aktuális trendvonulatokból, mint ahogy az elmúlt évek mintabomba-robbanását is elkezdtük lassan kiheverni, és helyette a letisztultabb, sikkesen elegáns darabok felé kacsintgatunk.

Akkor számoljunk csak, 2o13 mínusz 2o egyenlő 1993. Mi is volt 1993-ban (sokunk születésnapján kívül persze )? Tiszta, éles vonalak, maszkulin jellegű-és ballon kabátok, trapéznadrág, magas derekak, lezser pólók, bőrdzsekik, garbók, melegítőnadrágok, spagettipántos ruhák, bomberdzseki, kiegészítők terén a hátizsákok, baseball sapka,csak hogy néhányat említsünk a nagyvárosi utca emberének alapfelszereléséből (lehet, hogy a magyar mentalitás kevésbé hajlott a külföldön népszerű trendek felé, szóval előre bocsi, ha nem stimmel minden részlet az ‘anyukád gardróbja’ részt és az évtized trendjeit tekintve) .Ha végigpörgetjük az idei tavasz-nyári fashion showkat, láthatjuk, hogy a tervezők nagyrésze a múltban keresett inspirációt. Igaz, hogy a 9o-es évek trendjeinek teljes megjelenése még várat magára, hiszen még csak a feelinget kaptuk el, éppen annyira, hogy a következő szezonok fashion weekjeinek összhangulatát meg tudjuk becsülni. Az idei kollekciókban a sportos feeling sokkal jobban érződött, mint az előző szezonokban. Baseball sapkák és teniszruhára emlékeztető kisruhák (DKNY-nél), focimezként számozott, laza pólók és tréningnadrágok (Isabel Marant-nál még korábban), gladiátorsaruk, fehér cipők (kb. mindenhol, de ha már ki kell emelni egyet, akkor természetesen Alexander Wang), farmermánia (Chloé-nál), lezser ruhák alacsony derékkal (Marc Jacobs), hogy a tömegesen megjelenő citrom-és narancssárga széldzsekikről már ne is beszéljünk (DKNY, Rag and Bone,Chloé). Nem is untatnálak titeket tovább a felsorolással, legyen elég annyi, hogy többek között Philip Lim, Alexander Wang, Chloé és a DKNY is 2o évvel ezelőttről vett darabokba öltöztetne minket az elkövetkezendő szezonban.

Screen shot 2013-01-21 at 2.37.19 PM

Természetesen a múlt évszaázad divatjának több mozzanata is terítéken van most, hiszen a divatvilág nem ragaszkodik szigorúan a 2o évenként ismétlődő trendek elvéhez. Vegyük pédául a Pradát, akik már szezonok óta hozzák el nekünk a 5o-es évek feelingjét, de ott van például a Louis Vuitton is, akik a 6o-as évek trendjeiben hittek a következő szezonra nézve. A Dolce& Gabbana is rendszeresen merít az olasz történelem különböző időszakaiból, mint Jean Paul Gaultier vagy a Miu Miu is.

Tessék meginterjúvolni anyukátokat, nagyszüleiteket, gyűjtsetek inspirációt, majd ha ez megtörtént, irány a Zara, aki előbb utóbb úgyis előjön mindezeknek a ruhadaraboknak a replikájával.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s